گنبد شیشه ای

گنبد شیشه ای

گنبد شیشه ای

گنبد شیشه ای

گنبد شیشه ای

بایگانی
پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

همه ما با گنبد ها آشنا هستیم این برآمدگی در بالای ساختمان ها بیشتر در ساختمان های مذهبی و یا بسیار مهم قدیمی یافت میشوند این قسمت از ساختمان علاوه بر اینکه نماد و نمایان گر بسیاری از باورهای دینی است همیشه برای نشان دادن عظمت و شکوه آن بنا هم استفاده میشده بطوریکه همواره معماران و طراحان سعی داشتند گنبدی بزرگتر از نمونه بقیه بسازند تا نبوغ و مهارت خود را به نمایش بگذارند .


گنبد شیشه ای


متاسفانه در کشور ایران به مرور این سازه زیبا به فراموشی سپرده شد و به مرور تعداد هنرمندانی که توانایی ساخت همچین سازه ای را داشتند محدود شدند . خوشبختانه در سال های اخیر باز توجه معماران و طراحان به زیبایی و شکوه گنبد شیشه ای جلب شده و با ساخت و مورد بازدید قرار گرفتن اولین گنبد شیشه ای در تهران تعداد خواستاران آن هم افزایش پیدا کرد .

تعداد هنرمندان متخصصان در زمینه ساخت گنبد شیشه ای انگشت شمارند با این حال با افزایش درخواست ها و سفارش ها میتوان امیدوار بود که جوانان بیشتری به آموختن این هنر ترغیب شوند و تعداد آنها روز به روز بیشتر شود .


گنبد شیشه ای


هنر ساخت گنبد شیشه ای درواقع برای همه ممکن است اما نیازمند دقت فراوان و محاسبات دقیق است . مراحل ساخت یک گنبد شیشه ای بسیار شبیه ساخت درب و پنجره های استین گلس است با این تفاوت که با توجه به وسعت ، محدب بودن و ارتفاع آن به دقت خیلی بیشتری نیازمند است .

همانند ساخت درب و پنجره های استین گلس ،گنبد شیشه ای هم از کنار هم قرار گرفتن شیشه های کوچک در یک قالب فلزی و متصل شدن با مفتول های فلزی است . ابتدا قالب فلزی بر روی محل موزد نظر قرار گرفته و کاملا سفت میشود سپس با توجه به قالب و طرح تعیین شده تکه های کوچک شیشه در کنار هم قرار گرفته تا نقش و نگار تولید شود بعد از ساخت شیشه ها در کارگاه به حالت قطعه های بزرگ شیشه ها به محل نصب برده و بر روی قالب نصب میشوند .

 

گنبد شیشه ای

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی